28 okt Responsive logo: Waarom heeft jouw bedrijf het nodig?
28/10/2020
Responsive logo: Waarom heeft jouw bedrijf het nodig?
Het web wordt steeds complexer en veelvragender. Vergeet je 1-liner logo en zet je schrap voor veel verschillende soorten logo’s — responsive logo’s. Maar Sor, what the f* is dit? Waarom heeft mijn bedrijf dit nodig? Dat zal ik je eens even uitleggen.
Wat is een responsive logo?
Voor logo’s heb je niet langer een ‘one size fits all’ nodig. Waarom niet? Omdat 1 grootte niet altijd past! Vandaag de dag heb je zoveel verschillende scherm afmetingen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak is 1 logo design perfect voor op een brochure, maar wanneer je dit gaat toepassen in een menu bar aan de bovenkant van je website, merk je opeens dat je mooie logo niet zo goed leesbaar meer is. Zonde, toch? Daarom zijn er responsive logo’s in het leven geroepen. De naam zegt het al, de vorm van het logo past zich aan aan zijn omgeving. Ze kan zich aanpassen van grootte, vorm, kleur en complexiteit. Wel zo handig, want dit is tegenwoordig een echte noodzaak. De old-school regel ‘verander nooit je logo’ is niet meer van deze tijd. Weg met de statische saaie logo’s. Laat ‘m zien van zijn beste kanten
Hoe gaat dit in zijn werking?
Belangrijk is vooral dat het logo consistent en herkenbaar blijft. Wanneer men je logo niet meer herkent, gaat het de foute kant op. Hoe pak je dit op een goede manier aan? Haal bij elk stapje meer detail weg, en check of dit ook in het klein nog goed leesbaar is. Controleer ook of het logo nog goed herkenbaar blijft. Het is belangrijks dat er 3 tot 4 verschillende varianten van het logo gemaakt worden. Heb je een meer simpel logo? Dan kan het voorkomen dat 2 variaties ook voldoende zijn.
Meestal zijn dit de varianten:
- Volledige uitgebreide logo (detail toegestaan)
- Volledig logo met wat minder detail
- Logo zonder detail
- Alleen het symbool los
Responsive logo’s van Heineken, Guinness en Kodak
Zou jij de meest rechter logo nog herkennen van het merk? Ik wel! Het is mooi te zien hoe deze merken nog steeds herkenbaar blijven. Zelfs wanneer de naam van het merk achtergelaten wordt. Deze losse icoontjes zijn perfect toe te passen als favicon (klein icoontje in het tabje van je browser) of bijvoorbeeld als app-icoontje.
Daarom heb je een responsive logo nodig!
Een responsive logo is dé oplossing van het moment om logo struggles tegen te gaan. Meer open staan voor meerdere varianten, en je minder vasthouden aan één statisch logo. Een responsive logo is een mooie manier om bij de tijd te blijven en handig in de omgang. Tegenwoordig niet meer weg te denken. Kan jouw logo een frisse update wel gebruiken of heb je nog helemaal niets? Ik help je met een professioneel en responsive logo die goed toe te passen is!
Ook een responsive logo?
Neem contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.